STOCKHOLM ZOMBIE WALK 2010

Så, snart är det äntligen dags att hasa stönandes genom Stockholms gator och torg. Detta blir den tredje av de ständigt växande invasionsvågorna utav de odöda. Dags att koka blod, bygga tarmar och sprida smittan vidare till alla era nära och kära, jobbpolarna, skolkamraterna och de på bussen på vägen dit. Ännu en gång ska vi skrämma liv i Stockholm. Med varmare väder kommer vi få med oss fler zombies och göra ytterligare en grymt bra Zombie Walk.

Den 12:e Juni 2010

Hela paraden kommer starta i Bofillsbågen (Fatbursparken/Medborgarplatsen). Vi kommer gå åt andra hållet den här gången och avsluta i Humlegården.

Vi kommer också ge möjligheten för er zombie walk entusiaster att träffa och diskutera idéer med administratörerna bakom detta strålande evenemang. Ett datum är inte satt ännu, men så fort det är gjort så kommer vi att meddela alla medlemmar i facebook-gruppen och lägga ut mer information på bloggen.

Kommentarer
Postat av: Johan Karlsson

Tjena hej!



Jag är sugen på att dra igång en zombiewalk i min hemstad, Norrköping, Tänkte ta del av den kollektiva erfarenheten och kolla hur det ser ut med polistillstånd och liknande för ett sådant här evenemang. tacksam för all hjälp och info som kan fås.



Ha de!

2010-05-02 @ 10:29:48
URL: http://txtrutan.blogg.se/
Postat av: Kaya

Missade det förra gången, så jag väntar med spänning och ska satsa allt för en bra zombiedag! Fyller år dagen efter också~!

2010-05-26 @ 19:48:13
Postat av: Gustaf Lyckman

Polistillstånd ska inte vara några problem alls, sålänge eran folksamling inte har någon politisk agenda. Stoppa inte trafik och håll er till vanliga lagar så ska allt vara lugnt.

2010-06-04 @ 09:24:13
Postat av: Lina-Arvid

Mycket rolig idé. Men kom ihåg att inte blanda ihop utklädda zombies med riktiga dito! Nu när zombie-apokalypsen är över oss så är det viktigare än någonsin att vara försiktiga...

2010-06-04 @ 12:10:04
URL: http://livetiskarpnack.blogspot.com/
Postat av: Sessan

Vilken tid ska alla mötas?

2010-06-06 @ 10:52:21
Postat av: nancy

hej, jag ska till stockholm --vill så garna se zombies walk --vilken tid vid ----

2010-06-11 @ 16:59:09
Postat av: Anonym

jag såg det förra året och kul att det kommer att vara varje år och det var kul o läskigt att se när dom gick men roligt att se dom och bra att ni har en sån zommibe dag

2010-06-11 @ 19:21:02
Postat av: Anonym

ta bilder så man får se o det skulle vara kul o se

2010-06-11 @ 19:21:32
Postat av: Martin

Varför står det inte hur färdvägen är?? Dumt, nu kan jag ju inte vara med och titta eftersom jag inte vet var jag ska ställa mig... varför skaffar ni inte en vettig sida? :/

2010-06-12 @ 13:54:06
Postat av: RobMagic

"Zombie Walk":en SÖG FETT (som vissa skulle ha sagt)



Hej.



Jag var i Stockholm tidigare idag men kom lite försent (ca 13.30 eller så), varför jag gick av vid Gamla stan för att hinna ikapp det som jag föreställde mig som ett långt tåg av "odöda".



Emellertid lyste "tåget" med sin frånvaro och

resultatet blev att jag blev en frilansande zombie, möjligen den ende på stadens gator denna lördag den 12/6.



Jag vill rikta kritik mot att ingen färdväg lämnades för "tåget". Detta innebar naturligen att man fick lov att gissa var det ev. befann sig.



Strax efter att jag hade kommit upp ur t-banan, så blåste min hatt av och en av de cykellampor, som jag hade fäst på den ramlade av och gick sönder lite. En föraning om hur dagen skulle arta sig kanske...



Jag såg en kvinna och en man i fantasyliknande mantlar men de luktade inte odött (ni vet som

unken källare, mögel, m.m. ... de luktade alltså

inte så).



Likväl frågade jag om de hade sett några odöda

och påpekade att jag hade kommit bort från min

flock. Paret hade inte sett några sådana.



Från början gick jag omkring lite i Gamla stan

och följde snart Västerlånggatan i riktning mot

innerstan.



Inga zombiesar där heller.



Jag fortsatte längs Riksgatan och försökte med min knölpåk skrämma en av bedragarligorna, av den typ som har något sorts pengaspel på gatan.



Utanför Riksdagen var det något uppträdande, som

jag nonchalant gick mitt igenom, varvid någon

fotade mig. Zombiesar ber sällan om lov, tänkte

jag, så det kändes logiskt.



Jag lekte "trafikzombie"-polis och lät en bil

passera en av korsningarna på Drottninggatan.



Även i höjd med Åhléns City och längre norrut på

Drottninggatan förekom det olika uppträdanden,

t.ex. några män som spelade didgeridoo (!) (en

av dem ville bli fotad med mig) och två män som

spelade trummor på runda plastburkar.



Jag tog mig friheten att delta i spelandet några

sekunder, genom att jag spelade med knölpåken.



Så småningom tänkte jag att om jag bara gick

till Humlegården, så skulle jag omöjligen kunna

missa det hägrande "tåget". Detta skulle visa

sig inte stämma...såklart, eftersom det inte

fanns några zombier i Humlegården heller.



På vägen dit från Drottninggatan, via Hötorget

och Kungsgatan, så hände det som sagt var en hel

del märkliga saker.



Bl.a. stod jag vid "Svampen" på Stureplan i ca

1- 1/12 timme och väntade på "tåget".



Under den tiden hann jag bl.a. få frågor om jag

visste något om "zombie walk":en (jag svarade att jag hade läst i "Kistnytt", m.m.) och bli fotad av en möhippe-deltagare (jag stod till höger om den lite oroliga blivande bruden) och när det senare dök upp ännu en möhippe-grupp, så frågade de om jag ville sjunga "Små grodorna" och dansa runt stången (="Svampen") (!).



Tydligen bestod den sista gruppen av två lag, som skulle samla poäng genom att utföra olika

aktiviteter. Jag frågade om man inte som tack kunde fota mig med min medhavda kamera, vilket man gjorde. Faktum är att någon även filmade...en film, som vore kul att se.



EFTERLYSNING: film från "Svampen" med "Små grodorna".



Så ni som såg en zombie och ca fyra tjejer dansa

och sjunga "Små grodorna" runt "Svampen" tidigare idag vet nu vad som låg bakom.



Några barn var speciellt nyfikna på vad jag var för filur och nog även lite rädda för denne.



Ibland blåste jag i en liten tågvissla och en annan slags visselpipa med ett vinande ljud.



Vädret var väldigt märkligt, med omväxlande storm och korta regnskurar, fast solsken.



Innan jag beslöt mig för att åka hem, så gjorde jag ännu en vända i Humlegården.



Definitivt inga zombies där men däremot en tredje möhippa. En tjej ur gruppen visade mig ett foto på en blond kille och bad mig gissa vad han jobbade med (jag chansade på tennisspelare och att han kanske hette "Nadal"...fast med blonderat hår...inte för att han liknade honom men ändå).



En kille med bar överkropp klättrade upp i Linnés staty och ville hälla läsk i en statys mun (såg det ut som). Inget konstigt alls.

(?)

När allt kommer omkring, vem är jag - som ensam zombie - att bedöma vad som är normalt.



Jag gick sedan in på Mc Donald's Kungsgatan och

bestämde två cheeseburgare och en liten Cola utan is. Jag bad även att få en tandborste och visade upp mina bruna löständer.



Min uppenbarelse lockade till vissa skratt och

leenden tycktes det och en kille fotade mig.



Maten kostade tydligen 30 kr och jag frågade om man måste betala i pengar, eller om det gick bra med blod.



Jag tog av mig hatten, de bruna löständerna och

solglasögonen medan jag åt...rätt skönt. Det övre tandköttet började kännas irriterat av löständerna ifråga.



Så var det dags för hemfärd.



Vid Östermalstorg smet jag, likt en flyktig skugga, bakom en annan person, som drog sitt kort i spärren (jag "plankade" alltså men det har väl ändå zombies rätt till? försök stämma en odöd, som föddes flera hundra år innan lagen om personnummer kom till ... jag tjänade dock inget på det, eftersom jag senare var tvungen att visa sms-biljett på Roslagsbanan).



På t-banan satt bl.a. en flicka, som jag skojade lite med och berättade om tandborstfrågan på Mc D. Hennes syster (?) tog då upp en tandborste ur en väska. Jag sade att det är viktigt att borsta

tänderna och grinade brett.



Jag visade även upp mina tre långa svarta plastnaglar på häger hand och sade att det är viktigt att klippa naglarna ibland.



Flickan frågade vart jag skulle och jag sade

"hem till min kista" men fick snart lite dåligt

samvete för lögnen ifråga (jag bor ju i en katakomb ;O) ). Jag ställde samma fråga tillbaka. Hon skulle hem.



Sammanfattningsvis:

en "one man zombie walk" för min del och en dag,

som inte riktigt blev som jag hade föreställt mig den.



Jag var där, var var Du/Ni?!



Förslag till nästa år:

bättre administration, tack!

2010-06-12 @ 18:46:40
URL: http://www.barntjuv.tk
Postat av: photobigben

http://www.youtube.com/watch?v=IJ5QaQvhy0k

2010-06-15 @ 13:50:17
Postat av: Big Ben

Film från Zombie Walk 2010



http://www.youtube.com/watch?v=IJ5QaQvhy0k



9min13sec lång

2010-06-15 @ 13:51:23
Postat av: Olle

Cool lista om de bästa sakerna med en zombie walk http://lista.se/listor/de-roligaste-sakerna-med-stockholms-zombie-walk-1317/

2010-06-15 @ 15:38:27
Postat av: roger

jag undrar när nästa stockholm zombie walk är.

2010-08-08 @ 18:18:59
Postat av: våga vägra facebook ..

som sagt, en halvdan hemsida borde väl inte va så krångligt att peta ihop (nå´n måste ju ha koll på fejjansajten). jag undrar också när nästa walk går av stapeln.

2010-10-05 @ 21:22:29
Postat av: Mango Chunks

Hej,



Efter detta år Zombie Walk, kände vi inspirerade att skriva en låt som heter Zombies in Love. Vi gick in den i Melodifestivalen och är nu på 60. Plats, men måste vara i topp 50 plats att gå vidare.



Vi tycker att melodifestivalen behöver fler zombies.



Kan du hjälpa oss att få zombies i Globen? Kan du hjälpa oss att lägga till fler länkar i Facebook och få fler röster?



Vår låt är på



http://svt.se/2.141515/



eller SMS: a 328 till 72.211.



Fler Zombies på Melodivestivalen!!!



Mango Chunks

2010-10-19 @ 06:44:03
URL: http://www.mangochunks.com
Postat av: My

Varför är det inte den 12:e juni?

2011-04-14 @ 22:51:30
URL: http://opraktisk.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0